VOZIDLÁ STREDNE ŤAŽKEJ TRAŤOVEJ SLUŽBY
MOTOROVÁ LOKOMOTÍVA 736

Motorová lokomotíva vznikla prestavbou z pôvodnej lokomotívy 735, z ktorej bol prevzatý pojazd bez úprav tvorený dvoma dvojnápravovými podvozkami. Je určená pre prevádzku na ľahkých osobných vlakoch, pre stredne ťažký posun a nákladnú dopravu, pri klimatických podmienkach od –30 C do +40 C a do nadmorskej výšky 1000m. Pre zabezpečenie prevádzky na ľahkých osobných vlakoch je lokomotíva vybavená elektrickým vykurovaním a napájaním siete prípojných vozňov. Lokomotíva má dva hnacie agregáty: hlavný a pomocný. Hlavný hnací agregát má výkonom 990 kW. Pred kabínou je naprieč uložený pomocný motor generátor, ktorý slúži pre jazdu samotnej lokomotívy resp. pre posun jedného až dvoch vozňov. Pri tomto režime a voľnobehu pomocný motor generátor umožňuje úsporu pohonných hmôt. Chladenie obidvoch naftových motorov je kvapalinové. Kabína strojvedúceho je vežovej konštrukcie uložená pomocou vzduchových vankúšov a hydraulických tlmičov na hlavnom ráme lokomotívy. Podlahová krytina je vyrobená v protišmykovej úprave. Kabína je klimatizovaná. V kabíne sú dve odpružené, pozdĺžne a výškovo nastaviteľné sedačky. Súčasťou výbavy kabíny je šatník, skrinka na náradie, schránka na doklady, umývadlo s teplou a studenou vodou, mikrovlnná rúra a chladnička.
Lokomotíva 736 bola ocenená Zlatou medailou na výstave ŽEL RAIL Vrútky.
ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie : Bo´Bo´
Rozchod: 1 435 mm
Dĺžka cez nárazníky: 14 340 mm
Hmotnosť s 2/3 prevádzkových hmôt: 64 000 kg
Hmotnosť na nápravu: 16 000 kg
Maximálna prevádzková rýchlosť: 100 km/h
Minim. polomer prechádzaného oblúku: 80 m
Prenos výkonu: elektrický (striedavo-jednosmerný)
Maximálna ťažná sila na háku: 168,7 kN
Naftový motor-hlavný: CATERPILLAR 3512 DITA
Menovitý výkon: 990 kW
Menovité otáčky: 1 500 ot./min.
Max. merná spotreba pri plnom výkone :213,2 g/kWh
Naftový motor-pomocný: CATERPILLAR 3056 DITA
Menovitý výkon: 124 kW
Menovité otáčky: 2100 ot./min.
Štartovateľnosť hlavného a pomocného motora: bez predohrevu do teploty motora - 15°C
Trakčný alternátor pre hlavný motor: Siemens Drásov
Typ: 1FC2 454-4 BO 92-Z
Výkon menovitý (po usmernení): 810 kVA
Trakčný alternátor pre pomocný motor: Siemens Drásov
Typ: 1FC2 282-4
Výkon menovitý (po usmernení): 80 kVA
Alternátor kúrenia: Siemens Drásov
Typ: 1FC2 351-8 BO91-Z
Výkon: 120 kVA
Výkon EDB (trvalý): 1 020 kW
Režim EDB: spádový / zastavovací
Typ vzduchotlakovej brzdy: DAKO GP
Riadiaci systém: Lokel Intelo Maxi
DIESELELEKTRICKÝ RUŠEŇ 746

Dieselelektrický rušeň 746 vznikol komplexnou rekonštrukciou pôvodnej rady 742 (T 466.2). Rekonštrukciou sa dosiahli výrazné úspory v prevádzke a údržbe a zlepšili sa ekologické parametre a životnosť rušňa. Rušeň je určený pre posun a nákladnú dopravu na tratiach celoštátnych, regionálnych a na vlečkách v stredoeurópskych klimatických podmienkach do nadmorskej výšky 1000 m n.m., pri rozsahu teplôt – 30°C až + 40°C a maximálnej relatívnej vlhkosti vzduchu 90 % pri 20°C. Z pôvodného rušňa bol prevzatý hlavný rám, na ktorom boli vykonané nevyhnutné úpravy pre uloženie nových agregátov, kapôt a kabíny. V kabíne sú dva diagonálne umiestnené ovládacie pulty s kontrolérmi pre ovládanie jazdy a elektrodynamického brzdenia. Na stanovištiach rušňovodiča sú upevnené odpružené, pozdĺžne a výškovo nastaviteľné sedačky upevnené na mechanizme umožňujúcom ich posun pozdĺž steny kabíny a podnožky s nastaviteľným sklonom. V streche kabíny je umiestnená klimatizačná jednotka Webasto CC8, ktorá zabezpečuje mikroklímu v lete. Kabína je vykurovaná nezávislým teplovodným vykurovacím agregátom Webasto Thermo 300 alebo odpadovým teplom z vnútorného okruhu spaľovacieho motora Podlahová krytina je prevedená v protišmykovej úprave. Čelné okná sú nedelené, majú negatívny sklon a sú vybavené ostrekovačmi a elektricky ovládanými stieračmi a elektricky ovládanými roletami. Plochy pultu a strechy kapôt sú upravené matným nereflexným povrchom. Rušeň má dva pôvodné dvojnápravové podvozky. Každá náprava je hnacia a je poháňaná prostredníctvom trakčných motorov typu TE 005E (TE 015). Hnací motoragregát tvorí spaľovací motor 3508B SCAC spojený s trakčným synchrónnym alternátorom SIEMENS 1FC2 454-4. Chladenie spaľovacieho motora je kvapalinové pretlakové. Spaľovací motor je chladený prostredníctvom dvoch nezávislých okruhov.
ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie: Bo´Bo´
Rozchod: 1435mm
Dĺžka cez nárazníky: 13 814 mm
Menovitá hmotnosť vozidla: 66 500kg
Menovitá hmotnosť na dvojkolie: 16 625kg
Maximálna rýchlosť: 90km/h
Naftový motor: 3508 B SCAC
Prenos: elektrický (striedavo-jednosmerný)
Menovitý výkon: 970 kW
Menovité otáčky: 1 800/min
Max. merná spotreba pri plno mvýkone: 202,7 g /kWh
Trakčný alternátor: 1 FC2 454-4 BO 92-Z
Menovitý výkon: 810 kVA
Ťažná sila na háku pri trvalom výkone: 119 kN
Maximálna ťažná sila na háku: 204 kN pri adhézii 0,32
Trakčný motor (4ks): TE 005 rekonštruovaný
Vykurovací agregát: Webasto Thermo 300
Brzdy: mechanická, pneumatická
Režim EDB: spádový, zastavovací
Typ tlakovzdušnej brzdy: DAKO GP